Pedagogika

Pedagogika z dydaktyką swpr

Pedagogika

Collegium Verum (dawniej: Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin) od założenia w 2001 roku kształci Pedagogów.

Od 2008 roku posiadamy uprawnienia do prowadzenia studiów I stopnia (trzyletnich, licencjackich) na kierunku PEDAGOGIKA

W bieżącym roku akademickim ZAPRASZAMY na następujące specjalności (nienauczycielskie):

  • Psychopedagogika
  • Terapia osób ze spektrum zaburzeń autystycznych
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) i współpraca z jego rodziną

Studia na kierunku Pedagogika prowadzimy w profilu PRAKTYCZNYM, co oznacza, że poprzez zajęcia prowadzone przez Praktyków i dzięki obowiązkowym, 6-cio miesięcznym praktykom zawodowym doskonale przygotowujemy do PRACY ZAWODOWEJ

Specjalność: PSYCHOPEDAGOGIKA

Specjalność Psychopedagogika łączy wiedzę pedagogiczną z wiedzą i umiejętnościami psychologicznymi. Studenci dowiadują się jak:

  • pracować z człowiekiem w każdej fazie życia i rozwoju,
  • wspomagać młodzież szkolną mającą problemy z nauką,
  • prowadzić zajęcia w grupach,
  • prowadzić rehabilitację osób o specjalnych potrzebach wychowawczych i edukacyjnych
  • prowadzić warsztaty, treningi psychoedukacyjne stymulujące optymalny rozwój dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.

Psychopedagog jest specjalistą przygotowanym do prowadzenia samodzielnie oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań z grupy ryzyka społecznego, potrafi planować i organizować oraz przeprowadzić zajęcia psychoedukacyjne. Posiadając umiejętności z zakresu diagnozy psychologicznej oraz pedagogicznej w sytuacjach wychowawczych, potrafi odpowiedzialnie przygotować i wdrożyć działania o charakterze naprawczym czy rehabilitacyjnym.

PROGRAM

W programie studiów specjalności psychopedagogika, obok przedmiotów typowo psychologicznych, znajdują się zajęcia i warsztaty, które przygotowują studentów do samodzielnego prowadzenia warsztatów psychoedukacyjnych oraz rozwijają umiejętności twórcze i kreatywne.

Program studiów zorientowany jest na rozwijanie odpowiednich kompetencji zawodowych. Obok wiedzy teoretycznej absolwenci nabędą i rozwiną umiejętności i doświadczenie, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • diagnozowania indywidualnych potrzeb oraz potencjalnych możliwości dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, jak również środowiska społecznego, w którym funkcjonują podopieczni,
  • diagnozowania sytuacji wychowawczych i wdrażania działań o charakterze naprawczym oraz stymulującym, wspomagającym optymalny rozwój psychospołeczny podopiecznych,
  • projektowania programów profilaktycznych i terapeutycznych,
  • planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć wychowawczych, profilaktycznych, psychoedukacyjnych,
  • prowadzenia treningów twórczości oraz warsztatów dotyczących rozwijania kompetencji wychowawczych, kształtowania inteligencji emocjonalnej, rozwijania zdolności komunikacyjnych i kreatywności,
  • prowadzenia interwencji, negocjacji i mediacji w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych,
  • prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych.
Perspektywy Zawodowe

Absolwenci specjalności Psychopedagogika zdobędą kwalifikacje do pracy w:

 

  • prywatnych gabinetach i poradniach psychologiczno-terapeutycznych, w których będą poszukiwanymi specjalistami potrafiącymi łączyć wiedzę psychologiczną z umiejętnościami pedagogicznymi,
  • placówkach wychowania pozaszkolnego oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
  • domach dziecka, w domach samotnej matki, domach seniora, ośrodkach profilaktycznych i terapeutycznych, oraz jako wychowawca w różnorodnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, np. w pogotowiu opiekuńczym, czy środowiskowych świetlicach opiekuńczych przy centrach pomocy rodzinie,
  • Ponadto ukształtowane podczas studiów umiejętności miękkie ułatwiają psychopedagogowi odnalezienie się również w branży szkoleniowej – w prowadzeniu warsztatów z komunikacji, inteligencji emocjonalnej, kompetencji wychowawczych, czy treningów twórczości i warsztatów rozwijających kreatywność u dzieci i młodzieży.
specjalność: TERAPIA OSÓB ZE SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH

Absolwenci specjalności  terapia osób ze spektrum zaburzeń autystycznych posiadają kompetencje z zakresu terapii pedagogicznej, terapii integracji sensorycznej, terapii osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, terapii zaburzeń emocjonalnych i społecznych, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wdrażania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji i in. Są wyposażeni w umiejętności prowadzenia działań pro-inkluzyjnych (w tym edukacji włączającej) wobec osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.

Program

Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:

  • diagnoza psychopedagogiczna
  • planowanie pracy terapeutycznej
  • podstawy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • praca  z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju (spektrum autyzmu)
  • metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
  • metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki
  • metody pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji
  • wspieranie rodziny dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  • terapia ucznia z dysleksją w starszym wieku szkolnym
  • terapia dziecka z trudnościami w nabywaniu kompetencji językowych
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
  • arteterapia
Perspektywy Zawodowe

Absolwenci specjalności  terapia osób ze spektrum zaburzeń autystycznych otrzymują kwalifikacje zawodowe do pracy:

  • w poradniach specjalistycznych,
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
  • ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju,
  • ośrodkach rewalidacyjno-opiekuńczych,
  • pracowniach terapeutycznych,
  • ośrodkach terapii zajęciowej dla dzieci i osób dorosłych,
  • organizacjach wspierających osoby z ASD,
  • w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (po uzyskaniu kwalifikacji nauczycielskich) jako terapeuci dzieci z spektrum zaburzeń autystycznych (ASD – autistic spectrum disorder).
Dodatkowy ATUT

KURSY alternatywnych metod pracy terapeutycznej:

  • terapia ręki
  • czytanie globalne – metoda Domanów
  • ruch rozwijający Weroniki Sherborne
  • drama
  • techniki relaksacyjne
  • techniki pamięciowe (mnemotechniki)
  • arteterapia
  • rysunek w diagnozie i terapii
  • techniki terapii behawioralnej
  • trening umiejętności wychowawczych
  • metoda M. Ch. Knillów
  • papieroplastyka
Specjalność: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną

Absolwenci specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną posiadają kompetencje do projektowania i realizowania zajęć terapeutycznych, diagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych małych dzieci  oraz prowadzenia strategii zapobiegawczych wobec dzieci zagrożonych niepowodzeniem szkolnym. Ponadto posiadają kompetencje do prowadzenia skutecznej współpracy i wspierania rodziców dziecka objętego wczesną terapią.

PROGRAM

Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:

  • pedagogika dziecka do 10 roku życia
  • pedagogika specjalna, inkluzyjna
  • psychologia rozwojowa i psychiatria
  • podstawy neonatologii i pediatrii
  • pielęgnacja, żywienie i opieka nad małym dzieckiem
  • genetyczne uwarunkowania dysfunkcji
  • psychopedagogiczna diagnoza potrzeb małego dziecka i jego rodziny
  • wczesne objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • współpraca ze środowiskiem rodzinnym
  • wczesna interwencja logopedyczna
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami wzroku, słuchu
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami rozwoju ruchowego
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju (intelektualnego, spektrum autyzmu)
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka przewlekle chorego
  • arteterapia w pracy z małym dzieckiem
  • profilaktyka niepowodzeń szkolnych i in.
Perspektywy Zawodowe

Absolwenci specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną otrzymują kwalifikacje zawodowe do pracy:

  • w ośrodkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych
  • w przedszkolach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych (po uzyskaniu kwalifikacji nauczycielskich) do prowadzenia zajęć WWRD (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).
Dodatkowy ATUT

kursy alternatywnych metod pracy terapeutycznej:

  • terapia ręki
  • ruch rozwijający Weroniki Sherborne
  • techniki terapii behawioralnej
  • masaż twarzy wg Castillo-Moralesa.
  • metoda M. Ch. Knillów
  • papieroplastyka
  • alternatywne metody komunikacji (AAC)