
08 wrz Pedagogika
W bieżącym roku akademickim ZAPRASZAMY na następujące specjalności (nienauczycielskie):
- Psychopedagogika
- Pedagogika zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
- Animator kultury
- Terapia osób ze spektrum autyzmu
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) i współpraca z jego rodziną
Studia na kierunku Pedagogika prowadzimy w profilu PRAKTYCZNYM, co oznacza, że poprzez zajęcia prowadzone przez Praktyków i dzięki obowiązkowym, 6-cio miesięcznym praktykom zawodowym doskonale przygotowujemy do PRACY ZAWODOWEJ
Specjalność: PSYCHOPEDAGOGIKA
Specjalność Psychopedagogika łączy wiedzę pedagogiczną z wiedzą i umiejętnościami psychologicznymi. Studenci dowiadują się jak:
- pracować z człowiekiem w każdej fazie życia i rozwoju,
- wspomagać młodzież szkolną mającą problemy z nauką,
- prowadzić zajęcia w grupach,
- prowadzić rehabilitację osób o specjalnych potrzebach wychowawczych i edukacyjnych
- prowadzić warsztaty, treningi psychoedukacyjne stymulujące optymalny rozwój dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.
Psychopedagog jest specjalistą przygotowanym do prowadzenia samodzielnie oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań z grupy ryzyka społecznego, potrafi planować i organizować oraz przeprowadzić zajęcia psychoedukacyjne. Posiadając umiejętności z zakresu diagnozy psychologicznej oraz pedagogicznej w sytuacjach wychowawczych, potrafi odpowiedzialnie przygotować i wdrożyć działania o charakterze naprawczym czy rehabilitacyjnym.
Program
W programie studiów specjalności psychopedagogika, obok przedmiotów typowo psychologicznych, znajdują się zajęcia i warsztaty, które przygotowują studentów do samodzielnego prowadzenia warsztatów psychoedukacyjnych oraz rozwijają umiejętności twórcze i kreatywne.
Program studiów zorientowany jest na rozwijanie odpowiednich kompetencji zawodowych. Obok wiedzy teoretycznej absolwenci nabędą i rozwiną umiejętności i doświadczenie, ze szczególnym uwzględnieniem:
- diagnozowania indywidualnych potrzeb oraz potencjalnych możliwości dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, jak również środowiska społecznego, w którym funkcjonują podopieczni,
- diagnozowania sytuacji wychowawczych i wdrażania działań o charakterze naprawczym oraz stymulującym, wspomagającym optymalny rozwój psychospołeczny podopiecznych,
- projektowania programów profilaktycznych i terapeutycznych,
- planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć wychowawczych, profilaktycznych, psychoedukacyjnych,
- prowadzenia treningów twórczości oraz warsztatów dotyczących rozwijania kompetencji wychowawczych, kształtowania inteligencji emocjonalnej, rozwijania zdolności komunikacyjnych i kreatywności,
- prowadzenia interwencji, negocjacji i mediacji w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych,
- prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych.
Perspektywy Zawodowe
Absolwenci specjalności Psychopedagogika zdobędą kwalifikacje do pracy w:
- prywatnych gabinetach i poradniach psychologiczno-terapeutycznych, w których będą poszukiwanymi specjalistami potrafiącymi łączyć wiedzę psychologiczną z umiejętnościami pedagogicznymi,
- placówkach wychowania pozaszkolnego oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
- domach dziecka, w domach samotnej matki, domach seniora, ośrodkach profilaktycznych i terapeutycznych, oraz jako wychowawca w różnorodnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, np. w pogotowiu opiekuńczym, czy środowiskowych świetlicach opiekuńczych przy centrach pomocy rodzinie,
- Ponadto ukształtowane podczas studiów umiejętności miękkie ułatwiają psychopedagogowi odnalezienie się również w branży szkoleniowej – w prowadzeniu warsztatów z komunikacji, inteligencji emocjonalnej, kompetencji wychowawczych, czy treningów twórczości i warsztatów rozwijających kreatywność u dzieci i młodzieży.
Specjalność: PEDAGOGIKA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY
Specjalność ta jest odpowiedzią na poważny problem dotyczący kondycji psychicznej dzieci i młodzieży. Coraz częściej mamy do czynienia z diagnozą psychiatryczną i uzależnieniami dlatego Absolwent tej specjalności zostanie przygotowany do świadczenia pomocy pedagogicznej dzieciom i młodzieży w sytuacji uzależnienia i diagnozy psychiatrycznej.
Program
Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:
- antropologii filozoficznej
- pedagogiki, pedagogiki klinicznej
- psychologii, psychiatrii
- socjologii
- komunikacji interpersonalnej
- wiedzy o uzależnieniach i profilaktyce
- metod profilaktyki i pomocy pedagogicznej
Perspektywy Zawodowe
Absolwenci pedagogiki w tej specjalności otrzymują kwalifikacje zawodowe do podejmowania pracy w:
- ośrodkach pomocy dzieciom i młodzieży
- szpitalach
- poradniach
- ośrodkach terapeutycznych
- gabinetach terapii
Specjalność: ANIMATOR KULTURY
Specjalność ta jest ukierunkowania przede wszystkim na wszechstronny rozwój studenta w szeroko pojętym rozumieniu kultury, a także na wyposażenie go w metody pozwalające na:
- planowanie procesu animacji kultury,
- aktywizowanie społeczeństwa,
- planowanie i organizowanie czasu wolnego,
- kształtowanie postaw twórczych,
- upowszechnianie kultury.
Absolwenci tej specjalności nie tylko rozumieją kulturę, ale potrafią umiejętnie wchodzić w relacje z ludźmi, rozbudzać ich zainteresowania i postawy twórcze, odkrywać talenty i wspierać zainteresowania, wydobywać z ludzi to, co najlepsze.
Program
Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:
- filozofii, estetyki
- pedagogiki
- psychologii
- socjologii
- komunikacji, w tym komunikacji medialnej
- wiedzy o literaturze, teatrze, muzyce, filmie, tańcu, malarstwie
- marketingu
- organizacji wydarzeń kulturalnych
- prowadzenia grup
- zdobywania grantów
- metod pracy w animacji kultury
- działań inkluzyjnych
Perspektywy Zawodowe
Absolwenci pedagogiki w specjalności Animator kultury otrzymują kwalifikacje zawodowe do podejmowania pracy w:
- mediach
- firmach eventowych
- galeriach sztuki
- muzeach
- domach kultury
- bibliotekach
- placówkach wychowawczych
- domach opieki społecznej
- świetlicach
Dodatkowy ATUT
W czasie studiów, studenci otrzymają:
- kurs pisarski
- kurs reportażu
- kurs tworzenia i prowadzenia teatru
Specjalność: TERAPIA OSÓB ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Absolwenci specjalności terapia osób ze spektrum autyzmu posiadają kompetencje z zakresu terapii pedagogicznej, terapii integracji sensorycznej, terapii osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, terapii zaburzeń emocjonalnych i społecznych, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wdrażania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji i in. Są wyposażeni w umiejętności prowadzenia działań pro-inkluzyjnych (w tym edukacji włączającej) wobec osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Program
Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:
- diagnoza psychopedagogiczna
- planowanie pracy terapeutycznej
- podstawy psychologii klinicznej i psychopatologii
- praca z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju (spektrum autyzmu)
- metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
- metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki
- metody pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji
- wspieranie rodziny dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- terapia ucznia z dysleksją w starszym wieku szkolnym
- terapia dziecka z trudnościami w nabywaniu kompetencji językowych
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
- arteterapia
Perspektywy Zawodowe
Absolwenci specjalności terapia osób ze spektrum autyzmu otrzymują kwalifikacje zawodowe do pracy:
- w poradniach specjalistycznych,
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju,
- ośrodkach rewalidacyjno-opiekuńczych,
- pracowniach terapeutycznych,
- ośrodkach terapii zajęciowej dla dzieci i osób dorosłych,
- organizacjach wspierających osoby z ASD,
- w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (po uzyskaniu kwalifikacji nauczycielskich) jako terapeuci dzieci z spektrum zaburzeń autystycznych (ASD – autistic spectrum disorder).
Dodatkowy ATUT
KURSY alternatywnych metod pracy terapeutycznej:
- terapia ręki
- czytanie globalne – metoda Domanów
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne
- drama
- techniki relaksacyjne
- techniki pamięciowe (mnemotechniki)
- arteterapia
- rysunek w diagnozie i terapii
- techniki terapii behawioralnej
- trening umiejętności wychowawczych
- metoda M. Ch. Knillów
- papieroplastyka
Specjalność: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną
Absolwenci specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną posiadają kompetencje do projektowania i realizowania zajęć terapeutycznych, diagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych małych dzieci oraz prowadzenia strategii zapobiegawczych wobec dzieci zagrożonych niepowodzeniem szkolnym. Ponadto posiadają kompetencje do prowadzenia skutecznej współpracy i wspierania rodziców dziecka objętego wczesną terapią.
Program
Program studiów obejmuje kształcenie w następujących obszarach:
- pedagogika dziecka do 10 roku życia
- pedagogika specjalna, inkluzyjna
- psychologia rozwojowa i psychiatria
- podstawy neonatologii i pediatrii
- pielęgnacja, żywienie i opieka nad małym dzieckiem
- genetyczne uwarunkowania dysfunkcji
- psychopedagogiczna diagnoza potrzeb małego dziecka i jego rodziny
- wczesne objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
- współpraca ze środowiskiem rodzinnym
- wczesna interwencja logopedyczna
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami wzroku, słuchu
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami rozwoju ruchowego
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju (intelektualnego, spektrum autyzmu)
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka przewlekle chorego
- arteterapia w pracy z małym dzieckiem
- profilaktyka niepowodzeń szkolnych i in.
Perspektywy Zawodowe
Absolwenci specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i współpraca z jego rodziną otrzymują kwalifikacje zawodowe do pracy:
- w ośrodkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych
- w przedszkolach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych (po uzyskaniu kwalifikacji nauczycielskich) do prowadzenia zajęć WWRD (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).
Dodatkowy ATUT
kursy alternatywnych metod pracy terapeutycznej:
- terapia ręki
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne
- techniki terapii behawioralnej
- masaż twarzy wg Castillo-Moralesa.
- metoda M. Ch. Knillów
- papieroplastyka
- alternatywne metody komunikacji (AAC)